tisdag 3 februari 2009

Glädje, kärlek, hopp och tilltro till mänskligheten


"Du har plats 294 i kön, det är 66 minuters väntetid" säger en trevlig rikssvensk automatröst när jag ringer försäkringskassan. Jag lägger på. I ett sånt här läge skulle det vara lätt att ösa spyor över Sveriges sociala skyddsnät och passa på att ge trafikpolisen en känga eftersom de valde att bötfälla oss (med 900 spänn!) när mannen hämtade mig eftersom jag trodde att jag var på väg att föda barn och felparkerade tre minuter .

Men det ska jag inte.

Jag ska se det positiva. Jag ska hitta kärleken. Hoppet. Mänsklighetens Framsteg.

Så därför gör jag som alla andra gör. Jag sätter min tilltro till Barack. Och börjar min dag med femton käre Barry och fem snälla Obama.

Käre Barry Obama,

Låt världen förstå att sjukdom inte endast orsakas av dåliga gener utan oftast får draghjälp av en dålig livsstil (övergödning/ undergödning o.s.v.),

Kära Barry,
Visa oss vad ett solidariskt, medkännande samhälle är:
- Nöj dig inte med att just du blivit president som bevis på att rasismen är död
- Berätta för alla att kvinnor är lika bra som män och män är lika bra som kvinnor
- Få människor att sluta bli provocerade av andras lycka och kärlek
- Låt alla se kärleken istället
- Tvinga inte människor in i utbrändhet för att de ska kunna betala hyran i tid
- Ljug inte för ditt folk med löftet om att konsumtion kommer att göra dem lyckliga
- Ljug inte för världen med löftet om att ständigt ökad global tillväxt är svaret på alla problem
- Se till att alla de där E-ämnena kollas upp och förbjud de som sabbar våra kroppar (eller för all del tvinga alla jordbrukare till ekologisk odling rakt av)
- Fall inte för frestelsen att ge General Motors en massa stålar för att rädda jobben, skapa nya jobb genom att sätta igång vanliga bilars förvandling till elbilar istället
- Förlöjliga och oskadliggör "girls gone wild" så att inga längre vill titta och inga längre vill ställa upp
- Straffa inte människor som studerar för att anpassa sig till samhället genom att göra det svårt för dem att få jobb och sedan skuldsätta dem för livet. Såg åt CSN att 13000 om året är svårt för en egenföretagare att skrapa ihop särskilt om endast 2000 dras av från den faktiska skulden i slutet av året och resten bara är räntebetalningar.
- Fixa fred på jorden.
- Få SJ att fatta att det inte är läge. Det är viktigare att uppmuntra tågresandet än att skinna vanliga dödliga på pengar
- Be min man miljövetaren att släcka efter sig när han lämnar ett rum
- Se till att vårt raw food café blir en succé

Snälla Obama:
Stirra dig inte blind på konventioner, tänk på allt du vet, håll ryggen rak och se snygg ut när du håller dina tal. Prisa konsten och kärleken, älska människan, vörda naturen.
Ge oss global medborgarlön och lär oss att odla vår egen mat. Jag lovar att bjuda dig på middag redan första skörden.

(Och snälla: skrota Air Force One och ta tåget)

Din tillgivna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar