söndag 1 mars 2009

Gamla bekantskaper

Det är roligt med bokbörsen. Inte bara för att det visar sig att det finns folk som vill ha ens svärföräldrars gamla inbundna thrillers från sextiotalet med titlar som "råttorna" och "svart natt, ond föraning" eller för de trevliga människorna som har letat länge efter just den boken man just lagt in utan också för ens egen litterära bildning.

Under tiden som jag lagt in böcker på BB har jag lagt undan vissa i förhoppning om att de ska hinnas med att läsas innan någon beställer dom. Jag har en hel del böcker som jag köpt de senaste åren (2000- idag, med en underlig övervikt på år 2002) och sparat tills jag skulle få tid. Det fick jag aldrig. Nu har jag en härlig liten hög som jag tvingar mig själv att gå igenom. Jag läste lite i "Vishnus död" men orkade inte mer (skönt att den inte tar plats i bokhyllan mer) och har nu börjat på "Adrian Mole 30 1/4 i cappuccinoåldern" paralellt med "Uppdrag:mamma" (lägligt nog). Och det är riktigt kul.

Det är som gamla bekantskaper men lagt till i telefonboken på mobilen för att de var såå spännande och sen har man inte brytt sig om att ringa upp för att man varit för upptagen med en ny flört eller för att ens bästa vän genomgått en kris. Så en dag bestämmer man sig för att rensa i telefonboken. Och får en helt ny vänskapskrets.

Utöver att läsa har jag varit ute och gått i Nackareservatet idag. Vit snö, genomfrusen sjö, solbrännan väntade runt hörnan. Så har vi haft en genomraw dag. Jag har detoxhuvudvärk. Kanske är det motivationen jag behöver för att stanna i vanan. Jag vill aldrig mer uppleva detoxhuvudvärk.

2 kommentarer:

  1. Mysigt inlägg, mkt bra beskrivet med liknelsen om telfonboken....jag log länge. kram och puss din skrutt

    SvaraRadera
  2. ooo, oredan med allt som inte har sorterats och återvunnits. Böcker som ligger där på nattduksbordet och stirrar surt över att de inte blir färdiglästa... breven som aldrig blir färdiga, dussinet början men inga avslut. En dag ska jag ta mig i kragen jag också.
    Jag ska bara ....

    SvaraRadera