fredag 31 juli 2009

Framtida eskapader

Vilda: nu har vi varit borta i ett par dagar. Sedan förra lördagen mer specifikt. För ett par dagar sedan tog jag och Kire en kvällspromenad i Arboga och insåg att vi säkert inte hade pratat på riktigt på ett halvår. Jag vet inte hur man vet när man har pratat på riktigt, ofta innefattar det några anekdoter om livet före det att man träffat den andre inte alltför sällan om barndomen. Men det är inte alltid prat om barndomen är "riktigt" prat heller, man måste verkligen vara på plats, båda två, för att det ska räknas.

När vi igår körde mot Åmål för att övernatta hos Kires mormor i en liten stuga mellan granarna utanför stan kom vi fram till att någonting måste göras. Inte egentligen för att rädda vårt förhållande, det är så ristat i sten att jag inte skulle märka om han tappade näsan och där helt plötsligt bara fanns ett stort gapande skeletthål ovanför munnen när jag pussade honom, men för att rädda oss från oss själva från de trötta, upptagna bebisföräldrar vi kommit till att bli sedan den 24 mars i år. Och för att verkligen få en chans att starta på ny kula inför cafét (och kanske med en solbränna till på köpet).

Så vi bestämde oss för att ta en charterresa. En liten sista minuten. Vart som helst till och med till Mallorca. Och i att skita i flygförbudet vi antagit. Bara vi fick komma bort. Vi hade ingen internet hos mormor så vi satt hela kvällen och sedan hela morgonresan hem och slog fingertipparna på knäna i väntan att få kolla vart det skulle bli.

Men när vi kom hem till Brösarp, luktade hemmet hem och en av våra grannar på rullatorvägen sa att hon hade saknat oss och tomatplantorna stod välskötta och prunkande i vår miniträdgård och tre flugor välkomnade oss i köket. Förrådet svämmade över av textilier att så väskor och maskotar, Vilgot såg ut att han skulle spricka så brett han log och en viss antydan till harmoni började ta fasta hos mig.

Vi tittade ändå på sistaminuten.se och på andra sajter. Det billigaste vi hittade gick på över 11.000 och det var bara om vi köpte resan på direkten.

Så vi stannar hemma. Och nu är det dags för Gremlins...

2 kommentarer:

  1. Ah! Blev lite rädd där ett tag att ni åkt iväg utan att säga nåt. Hmmm, vem behöver charter när man har Brösis? Fast kanske kunde ni ta er en liten minisemester på nåt annat sätt? Mamma och jag åkte ju på spa och det var som att umgås i en vecka. Det finns ju dayspa, där ni skulle kunna vara några timmar, jag lovar, det funkar.
    puss mina älsklingar
    Emlan

    SvaraRadera
  2. Å vad det är härligt att läsa era bloggar! de inspirear mej och fyller mej med massa grönsaks hopp! När erat mysiga kafe kommer igång kommer jag vallfärda ifrån oslo där jag bor just nu, ner mot underbara österlen för att smaka på alla råa godsaker som kan finnas på menyn! Jag längtar!

    För ett par veckor sedan fick jag ett ryck att jag också behövde åka iväg, lååångt borta! Det fick bli en sista minuten charter två veckor till kreta. där skippade jag stressiga turister på trånga stränder och vandrade i berg, dök och filosoferade, det var underbart!jag hade ospecifierat boende, och kom till en liten lägenhet där jag kunde förbereda det mesta av min mat själv med min medhavda mixer och det funkade perfekt.
    DEt jag skulle komma till var att jag sökte på sista minuten ifrån sverige och allt var dyrt! Nu bor jag ju iofersig i oslo, men det går ju att på väldigt billigt vis att ålka buss upp hit, för på sidan restplass.no fann jag mycket billagare resor, till många olika ställen. Både Gardemoen, torp och rygge är flygplatser nära olso.
    Så om ni får lust en annan gång att lämna brösarp och orkar resa med buss en bit så är ett tips att kolla på den hemsidan :)hoppas ni fann lite andrum och ljus även hemma.

    råa kramar sofie!

    SvaraRadera